بدنسازی و وزنه برداری از جمله ورزش های پرطرفداری هستند که هر دو به ایروبیک و تناسب اندام و افزایش قدرت بدنی کمک می کنند. در این نوشته تصمیم داریم تا اطلاعات مفیدی در مورد این دو ورزش جذاب ارائه کنیم. بنابراین در صورتی که شما هم از علاقمندان به رشته های ورزشی قدرتی هستید، پیشنهاد می کنیم این نوشته را تا انتها مطالعه نمایید.

تعریف بدنسازی و وزنه برداری

بدنسازی و وزنه برداری هر دو از رشته های قدرتی به حساب می آیند که به افزایش قدرت بدنی و حجم عضلانی بدن کمک می کنند. با این حال این دو ورزش از جهات زیادی با هم فرق می کنند. یکی از مهم ترین شباهت های این دو رشته ورزشی این است که در هر دو از وزنه های سنگین برای انجام حرکات تمرینی استفاده می شود.

همه ما می دانیم که ورزش کردن فواید بسیار زیادی دارد. از جمله این فواید می توانیم به تناسب اندام و رسیدن به وزن ایده آل، افزایش قدرت بدنی، افزایش سطح آمادگی جسمانی، کاهش سطح استرس، افزایش اعتماد به نفس و … اشاره کنیم.

در بدنسازی معمولا هم از وزنه های سبک و هم از وزنه های سنگین استفاده می کنند. در واقع در بدنسازی تمرکز اصلی روی توسعه عضلات قسمت های مختلف بدن می باشد. در این رشته ورزشی برای درگیر کردن و تمرین دادن برخی از عضلات بدن از وزنه های سبک استفاده می شود. از وزنه های سنگین نیز در حرکات تمرینی که منجر به افزایش حجم عضلات می شود استفاده می کنند.

همان طور که اشاره کردیم در بدنسازی و وزنه برداری هدف اصلی افزایش قدرت بدنی است. اما تفاوت هایی در رسیدن به این هدف در این دو رشته ورزشی وجود دارد. در رشته وزنه برداری با استفاده از وزنه‌ های سنگین حرکاتی مثل دکل، حرکات تکراری و حرکات قدرتی برای تقویت عضلات و افزایش قدرت بدنی انجام می ‌شود.

بدنسازی و وزنه برداری و وسایل ورزشی مورد نیاز

برای انجام ورزش های مختلف باید تجهیزات و لوازم ورزشی مورد نیاز آن رشته ها را نیز در اختیار داشته باشید. انجام حرکات تمرینی بدنسازی و وزنه برداری بدون استفاده از لوازم ورزشی این رشته ها تقریبا غیر ممکن است. نکته مهمی که در هنگام انتخاب و خرید این لوازم ورزشی باید مورد توجه قرار دهید، استاندارد بودن لوازمی است که تهیه می کنید. به یاد داشته باشید که ورزش کردن با لوازم ورزشی غیر استاندارد و بی کیفیت می تواند آسیب های جدی را به بدن شما وارد کند. برخی از مهم ترین لوازم ورزشی که برای انجام حرکات تمرینی در این دو رشته قدرتی نیاز دارید عبارتند از :

  • هالتر : یک نوع وزنه است که از یک میله و دو وزنه نسبتاً سنگین تشکیل شده است. با استفاده از هالتر، می ‌توانید تمرینات مختلفی مثل شنل، بنچ پرس، ددلیفت، اسکات و … را انجام دهید.
  • دمبل: وزنه‌ های کوچکتری هستند که دو سر وزنه دارند و انواع مختلفی از آن ‌ها برای تمرینات مختلف مثل آرنج، شانه، سینه، پشت و … استفاده می‌ شود.
  • میله: میله ‌ای با فرم خمیده است که برای تمریناتی مثل آرنج، پرس سینه، پشت و … استفاده می ‌شود.
  • صندلی بنچ پرس: صندلی است که برای تمرینات بنچ پرس استفاده می ‌شود و انواع مختلفی از آن وجود دارد.
  • تجهیزات اضافی : به عنوان مثال کمربند پشت، دستکش، بند مچ دست ، نیمکت بدنسازی و … که ورزشکاران برای حفاظت از بدن خود در هنگام تمرینات استفاده می ‌کنند.
بدنسازی و وزنه برداری

بدنسازی و وزنه برداری

مهم ترین حرکات و تمرینات ورزشی در بدنسازی و وزنه برداری

این دو رشته در هدف و تمرینات، تفاوت ها و شباهت هایی دارند. برخی از حرکات و تمریناتی که در بدنسازی و وزنه برداری انجام می شود یکسان هستند زیرا رسیدن به قدرت بدنی و آمادگی جسمانی مطلوب در هر دو این رشته ها از اصول ابتدایی و ضروری به حساب می آیند. برخی از مهم ترین حرکات و تمریناتی که در این دو رشته مشترکند عبارتند از :

  • بنچ پرس : تمرینی است که با استفاده از هالتر و صندلی بنچ پرس انجام می ‌شود و به تقویت عضلات سینه، شانه و دست و کمک می ‌کند.
  • ددلیفت : تمرینی است که با استفاده از هالتر و با قرار دادن وزنه بر روی زمین و بلند کردن آن به تقویت عضلات پشت، ران، شکم و تراپزیوس کمک می‌ کند.
  • اسکات : تمرینی است که با استفاده از هالتر و با نشستن در پشت صندلی و بلند کردن وزنه به تقویت عضلات ران، پشت و شکم کمک می‌ کند.
  • حرکات تکراری : مانند تمرینات کششی، فرمی و ورزش ‌های قدرتی دیگر نیز به عنوان تمرینات مفید در بدنسازی و وزنه برداری شناخته می‌ شوند.

شما می توانید با توجه به قدرت بدنی، هدفتان از ورزش و نیازهای بدنتان مناسب ترین برنامه ورزشی را از مربی خود دریافت کنید. نکته مهمی که پیش از انجام این حرکات باید به آن توجه داشته باشید یاد گرفتن کامل و اصولی این تمرینات می باشد. به یاد داشته باشید که انجام حرکات ورزشی به صورت غیر اصولی می تواند مصدومیت های جدی را به شما تحمیل کنید.

آیا بدنسازی و وزنه برداری برای خانم ها مناسب است؟

ورزش کردن فواید زیادی دارد و هم برای آقایان و هم برای خانم ها در هر سن و سالی که باشند ضروری می باشد. شاید برخی افراد گمان کنند که بدنسازی و وزنه برداری رشته های ورزشی مردانه هستند و برای خانم های مناسب نمی باشند. دلیل اکثر این افراد نیز این است که انجام حرکات تمرینی این دو رشته مناسب آناتومی و قدرت بدنی خانم ها نیست و ظرافت و زیبایی اندام آن ها را نیز از بین می برد.

اما باید بگوییم که خانم ها نیز می توانند تمامی تمرینات این دو رشته ورزشی را به خوبی آقایان انجام دهند. این تمرینات سبب افزایش قدرت بدنی و آمادگی جسمانی خانم ها می شود و در صورتی که همراه با برنامه غذایی مناسبی باشد سبب داشتن اندام ورزشی جذابی نیز خواهد شد.

جمع بندی

در این نوشته سعی کردیم تا اطلاعات مفیدی در مورد بدنسازی و وزنه برداری ارائه دهیم. همان طور که اشاره کردیم این دو رشته از جمله رشته های ورزشی قدرتی هستند و به افزایش حجم عضلات بدن کمک زیادی می کنند. با انجام درست و اصولی حرکات ورزشی این دو رشته می توانید قدرت بدنی خود را به طرز چشم گیری افزایش دهید.