ایروبیک و بادی پامپ دنس از بهترین و بانشاط‌ترین ورزش‌های شناخته شده است. ورزش ایروبیک دنس حاوی هرگونه فعالیت هوازی و در عین حال موزون و رقص می‌باشد که سبب می‌شود بدنتان عرق کرده و تندتر تنفس کنید.

ایروبیک و بادی پامپ چیست؟

این نوع ورزش ایروبیک و بادی پامپ ضربان قلب شما را بالا خواهد برد. در واقع ایروبیک دنس همان ایروبیک می‌باشد که بادی پامپ یکی از ورزش های زیر مجموعه ایروبیک است؛ ولی فرق آن با باقی ورزش ها و تمرینات ایروبیک در تمرین های آن می باشد که، در آن استفاده از وزنه هم قرار گرفته شده است. تنها با این تفاوت که تمرینات و زنجیره حرکاتش خیلی موزون‌تر و با موزیک هماهنگ‌تر می‌باشد که این ورزش را به نوعی رقص بدل کرده است. همانطور که مستحضرید ورزش ایروبیک خیلی شاد و پر جنب‌وجوش می‌باشد. تمرینات مخصوص آن با درگیر کردنِ عضلات بزرگ به حالت ریتمیک و موزون و در حدود بیست دقیقه نیاز بدن شما به مصرف و سوزاندن اکسیژن را بالا خواهد برد.

ایروبیک و بادی پامپ

ایروبیک و بادی پامپ

ورزش ایروبیک و بادی پامپ

قطعاً اگر شما هم شخصی هستید که به ورزش علاقمند هستید نام ایروبیک و بادی پامپ را شنیده اید. بادی پامپ تقریبا کمی جدید می‌باشد. در بادی پامپ از دمبل و هالتر برای تمرینات قدرتی و همچنین استقامتی استفاده ‌می‌کنند. در حقیقت بادی پامپ یک ورزش هوازی- قدرتی می‌باشد. این روزها، اغلب باشگاه‌های ورزشی کلاس‌های بادی پامپ را ارائه می‌کنند؛ پس بنابراین اگر در مجاورت خانه‌تان یا در همان نزدیکی همچین کلاس‌هایی برگزار می‌شود، بهتر است از این فرصت استفاده لازم را ببرید. شایان ذکر است که طبق آمار و به‌گفته‌ی مربیان تناسب اندام، کالری‌ای که در اثر تمرینات بادی پامپ می‌سوزد؛ شگفت آور است. بادی پامپ یک تمرین حرفه‌ای و مبتنی بر هالتر می‌باشد که به صورت خاص برای لاغری و تناسب اندام و بالا بردنِ قدرت بدنی طراحی شده و در واقع این برنامه ترکیبی از موسیقی‌های مهیج و بسیار هیجان انگیز، مربیان فوق‌العاده و حرکاتی که از نظر علمی اثبات شده‌اند به شما در رسیدن سریع‌تر به تناسب اندام کمک می‌کنند. معظلی که خیلی از اشخاص با ورزش دارند بیشتر این است که گاهی می‌تواند تمرین مداوم یک‌نواخت و حوصله‌سربر شود، ولی لازم به ذکر است که کلاس این ورزش گروهی بوده و جهت رسیدن به بهترین نتیجه در مدت زمان کم و به حداقل رسیدن آسیب جسمی به خوبی طراحی شده است.

مزایای ورزش بادی پامپ

افزایش توده‌ی عضلانی

عضله‌سازی یک ترکیب از رژیم غذایی سالم و حرکت قدرتی می‌باشد؛ تنها به شرطی که این ترکیب را به صورت منظم و مداوم انجام بدهید. گفتنی است که عضلات شما با تمرینات قدرتی تحت فشار قرار می‌گیرد و بعد با تغذیه مناسب و استراحت ریکاوری خواهد شد. اگر به تمرینات خودتان پایبند باشید خیلی زود عضلات قوی و ورزیده‌تر خود را حس می‌کنید. لازمه تمرینات قدرتی هم وزنه می باشد؛ در ورزش بادی پامپ شما وزنه‌های خودتان را طبق توان باید تنظیم کنید تا فشار مناسب به عضلات وارد بشود و گروه‌های عضلانی گوناگونی هدف قرار بگیرند.

چربی‌سوزی بسیار قوی

تمرینات قدرتی ایروبیک و بادی پامپ کالری‌سوزی بالایی برایتان خواهد داشت. از آنجایی که بادی پامپ یک ورزش قدرتی می باشد، کمی پس از شروع، بدن با سوزاندنِ چربی‌ انرژی مورد نیازش را تأمین خواهد کرد. این رشته ورزشی ضربان قلبتان را به اوج می رساند و شما از ابتدا تا انتها از ورزش لذت خواهید برد.

فرم دهی به بدن

کلاس‌های این ورزش مخصوصا برای عضلات بدن شما طراحی شده‌ است. این تمرینات هدفمند، اگر با تکرار مناسب و وزنه مناسب انجام بشوند، می‌تواند به تقویت عضلات و عضله‌سازی در نقاط مورد نظر شما کمک نماید. یعنی در صورت اختیار به عضلاتتان می توانید حجم بدهید.

بهبود وضعیت ایستایی

تنها کاری که لازم است انجام دهید این است که عضلات میان‌تنه و پشتی خودتان را با ورزشی مانند بادی پامپ تقویت نمایید. هرچقدر که سعی کنید درست بنشینید تا از ضعف عضله رنج نبرید نمی‌توانید به صورت کامل صحیح بنشینید. در این شرایط می‌توان پیشنهاد داد که از این ورزش استفاده کنید عمدتاً برای تقویت عضلات پشتی و شانه و شکم و باسن ایده عالی می‌باشد.

بالا بردن قدرت عضلانی

برای بالا بردن قدرت عضلانی مجبور نمی باشید وزنه و یا دستگاه‌های بسیار حرفه‌ای را استفاده کنید و این یکی از نکات واقعا مهم درباره ورزش بادی پامپ می باشد. چراکه این ورزش یک تمرین قدرتی عالی است و اگر به صورت منظم به تمرینات پایبند باشید تاثیر آن را خواهید دید.

انعطاف‌پذیری بیشتر

طبق کالج پزشکی ورزشی آمریکا، انعطاف پذیری عضلات از جنبه‌های حایز اهمیت سلامتی می باشد که بیشتر نادیده گرفته شده است. عضلات انعطاف پذیر عضلاتی می‌باشند که از راه تمرینات مقاومتی تمرین داده می‌شوند و سفت و خشک نمی‌باشند. عضلات خشک و غیرمنعطف می‌توانند برای شما مشکلاتی به وجود آورد. برای مثال عضلات سفت سبب کمر درد خواهد شد.

قلب سالم و تپش قلب منظم

شما خواهید توانست در ورزش ایروبیک و بادی پامپ از سیستم تمرینی هیت و یا تاباتا استفاده نمایید و هم‌زمان عضلات و قلب خودتان را تمرین بدهید. این چنین تمرینات قلب را به چالش می‌کشند و هم‌زمان برای عضلاتتان نیز بسیار مفید هستند. 

عمده فواید تمرینات ایروبیک و بادی پامپ

به صورت کلی می شود فواید ورزش ایروبیک و بادی پامپ را در کالری سوزی چربی بدن، تقویت عضلات، انعطاف پذیری بدن و همچنین تقویت و پروش عضلات شکمی نام برد. بزرگ و حجیم بودن عضلات علت قوی بودن آنها نمی باشد. گفتنی است که شما با ورزش بادی پامپ می توانید عضلاتی نیرومند بسازید و بدون این که سایز آنها بیشتر از اندازه لازم بزرگ باشند. با انجام تمرینات مدام بادی پامپ می توانید سوخت و ساز بدن تان را بالا ببرید و با متمرکز شدن بر روی تمرینات آن بدون ایجاد هیچ فشار زیادی به بدن عضلانی و  نیرومند و تقویت شده و خوش فرم برسید.

جمع بندی

بی شک می‌گوییم که هر نوع ورزش و تمرینی که اغلب از انجام آن لذت می‌برید و می‌توانید با آن سازگار بشوید، بهترین نوع ورزش و تمرین برای شما می‌باشد. گفتنی است که ورزش ایروبیک و بادی پامپ هر دو جهت داشتن یک زندگی متوازن و سالم لازم و ضروری می‌باشند؛ این دو ورزش را می‌توانید در کنار ورزش های دلخواه دیگر بین روزمرگی های خود قرار بدهید.

دسته بندی های تجهیزات این رشته ورزشی: